Agencja reklamowa zatrudnia specjalistów, którzy często zachęcają klientów do tego, aby decydowali się nie tylko na samo logo, ale również na księgę znaku. Ci jednak mają co do niej mieszane uczucia. Zwykle kojarzy im się z bardzo wysoką ceną. Pytanie wobec tego, czy faktycznie księga musi być droga? Co to księga znaku dla logo firmy?
Warto zacząć od tego, czym w ogóle jest księga znaku. Bo dla niektórych osób jest zupełnie niezrozumiała, co też powoduje, że z niej rezygnują. Księga to w pewnym sensie instrukcja obsługi projektu logo firmy. Tak naprawdę znak ten można stosować na różnych materiałach. Materiały te mają różną fakturę i kolor. By projekt logo od studia dobrze wyglądał, trzeba go właściwie zastosować, w odpowiedni sposób. I o wszystkim tym właśnie mówi agencja reklamowa w księdze. Podpowiada, jak stosować znak firmowy na materiałach reklamowych, jakie wielkości i kolory wybierać. To jest ogromna podpowiedź nie tylko dla samego właściciela firmy, ale również dla projektanta – agencja reklamowa Whiteart.pl, która będzie w przyszłości tworzyć kolejne elementy identyfikacji wizualnej. Teoretycznie istnieje podstawowa i rozszerzona księga znaku. W praktyce bardzo często w zupełności wystarcza księga w wersji podstawowej, która jest z automatu tańsza. Jedno natomiast jest pewne, warto taką posiadać, gdyż dzięki niej posługiwanie się znakiem firmowym jest dużo wygodniejsze i prostsze.
Ile kosztuje księga znaku dla firmowego projektu logo?
Wiele osób doszukuje się informacji, ile kosztuje księga identyfikacji wizualnej, znaku czy logo firmy. Zanim ktokolwiek potwierdzi, że taką chce mieć, musi wiedzieć, z jakimi kwotami będzie się mierzyć. Tak naprawdę bez względu na to, ile kosztuje podstawowa i rozszerzona księga znaku, jedną z nich warto mieć. Najczęściej w zupełności wystarczy ta w wersji podstawowej. Dlatego bez sensu jest przepłacać. Lepiej od razu skonsultować ten temat z projektantem, który poinformuje, na jaką księgę znaku byłoby najlepiej się zdecydować. O konkretnych kwotach ciężko jest mówić, ponieważ zależą one od wielu szczegółów, między innymi od skomplikowana samego logo i od wersji księgi. Inaczej swoje usługi wyceniają różne agencje reklamowe. Więc należałoby skontaktować się z jedną z nich, przedstawić swoje oczekiwania, potrzeby względem znaku firmowego i księgi, a następnie poprosić choć o wstępną wycenę.
Czy projekt logo faktycznie potrzebuje księgi identyfikacji wizualnej?
Jak już wiadomo, wiele osób najchętniej zrezygnowałoby z księgi znaku, celem zaoszczędzenia pieniędzy. Tymczasem naprawdę bez względu na to, ile by nie miała kosztować, posiadanie jej przynosi korzyści. Przynajmniej wiadomo, jak później wykorzystywać projekt, z jakimi innymi elementami graficznymi można go łączyć itd. Dzięki księdze identyfikacja wirtualna oraz logo, wszystkie należące do niej elementy współgrają ze sobą i są spójne. Dlatego nie powinno się pomijać tak ważnej sprawy, jaką jest wspomniana tu wielokrotnie księga. Oczywiście tworzy się ją w momencie, gdy powstaje projekt logo. Bo to logo dotyczy. Jeśli ktoś go nie ma, to nie ma do czego tworzyć księgi. Oferta agencji reklamowej jest rozbudowana, więc obejmuje zarówno projekt logo firmy, jak i księgę znaku, podstawową i rozszerzoną. Firmy, które nie dysponują taką instrukcją obsługi logo, przeważnie mają problemy z posługiwaniem się tym znakiem. Nierzadko postępują niepoprawnie, co rzutuje na jakości identyfikacji wizualnej. Tym bardziej, gdy nad materiałami reklamowymi za każdym razem pracuje inny fachowiec i żaden z nich nie ma jednej konkretnej instrukcji obsługi logo.
Wiele firm rezygnuje z księgi znaku, ograniczając się tylko do projektowania logo firmy. Niektórzy przedsiębiorcy uważają, że najważniejszy jest znak. Instrukcja nie jest im do niczego potrzebna, bo przecież i tak nie znają się na tworzeniu materiałów reklamowych, więc nie będą jej do niczego wykorzystywać. A szkoda, bo właśnie tym bardziej, jeśli projektowaniem kolejnych elementów identyfikacji wizualnej będzie zajmował się ktoś inny, może nawet kilka osób w różnym czasie, posługiwanie się księgą tylko ten proces by ułatwiło. Warto też podejść do sprawy w ten sposób, że identyfikację wizualną, w tym logo i księgę znaku, tworzy się tak naprawdę raz, więc warto zainwestować w cały zestaw i nie należy na tym oszczędzać.